Poikkituki taakse

Ostin keväällä harrastelijalta Sierran mkI:een sopivan poikkituen taka iskunvaimennintornien väliin. Takatuella ei ole niin suurta merkitystä korin jäykistämisessä, kuin etutuella, mutta tästä oli helpompi aloittaa. Takatuki nimittäin kiinnitetään iskunvaimentimien pulteilla tornin sivuun.

Purin auton sisustaa samalla tarkistaakseni takaiskareiden tornien kunnon, koska se on yksi Sierran kuuluisista ruostepaikoista. Autoahan on pohjasta hitsattu jo edellisten omistajien aikana ihan kunnolla, joten ruosteen löytyminen ei olisi mikään ihme.XR4i:ssä on takapyöränkotelon ympärillä äänieristysmatto, joka voisi pahimmilaan olla oikea ruostepesä.

Onneksi tornit olivat täysin puhtaat! Ainoa ruoste oli tornin ja lattialevyn saumassa ja sielläkin lievästi. Ikävä kyllä, lattian ja ulkopellin sauma oli niin ruosteessa, että pienen tökkimisen seurauksena pelti hävisi isolta osalta kokonaan. Näitä vaurioitahan näkyi jo peränvaihdon yhteydessä, kun puskuri oli irti. Pitäisiköhän näitä alkaa vihdoin korjaamaan...

Itse poikkituki oli ihan bolt-on homma, joskin sisäverhoiluun olitehtävä vastaavat kolot - tähän menikin enin aika koko hommassa, jos ylimääräistä purkamista ei huomioida. Tuen nimittäin kiinnittää pelkkien iskarin yläpään verhoilulevyn irroittamisella (2 ruuvia) ja iskarin kiinnityspultin avaamisella.

Ihan siistihän tuosta tuli - jossain vaiheessa tukee pitää lisätä vinotuenta keskelle pohjalevyä, kun siellä on jo rei'ätkin valmiina (sen vetokoukun jäljiltä). Tulee vielä hieman tikevampi rakenne.

Kommentit