Saagan ylimääräinen väliosa

Nyt on melkein molemmat satulat paikoillaan ;-) Toinen on vielä kasaamatta ja laittamatta paikoilleen, mutta kaikki on putsattu ja odottaa vain asennusta. Se käsijarrukin alkoi toimia notkeasti, kun osat voiteli oikealla jarrurasvalla. Toiminta on yksinkertaisuudessaan sellainen, että käsijarruvipu nostaa männän akselia (ja siten mäntää) noin millin ääriasennosta toiseen. Liike alkaa suurinpiirtein vivun liikkeen puolesta välistä.

Edellinen satula on käsijarruvipunsa puolesta aika huonossa kunnossa, mutta tämä toinen oli ottanut vettä sisäänsä ja ruostetta löytyi työsylinterin sisäosista toisin kuin toisessa satulassa. Käsijarruvipu ei ollut juuri ruosteessa, kuin aivan tiivisteen juuresta. Puhdistuskin oli edellistä helpompi.

Jarrusylinteri ruosteessa

Männän osat järjestyksessä - tuosta kierreosan päälle oikealta vasemmalle noin päin, kuin kuvassa.

Jarrun kokoaminen on periaatteessa yhtä helppoa kuin sen purkaminenkin. Ensiksi kootaan satulan sisusta ja sitten vasta männän osat, koska sitä satulan sisäkierrettä voi käyttää sen satulan sisällä olevan jousen puristamiseen. Ne osia kiinni pitävät c-renkaat menevät paikoilleen kahdella kapealla ruuvimeisselillä, kun on hieman lehmänhermoja asennuskaverina. Varsinkin se jälkimmäinen, mikä pitää jousta paikoillaan on aika hankala. Asennuksessa tulee käyttää jarrunestettä osien voiteluun ja tästä syystä kannattaa muistaa myös asentajan asiallinen suojaus.

Minulla oli 4wd Cosworthin takanapa akselitumppeineen ja laakeripukkeineen odottamassa asennusta. Matkan varrella se puhdistettiin ja maalattiin sekä kasattiin uusilla laakereilla. Vanhat laakerit olivat vielä vetreät, mutta niiden pöly- ja likasuojat olivat täysin loppu.




Scorpio Cosworthin kilpi, 4wd Cosworthin napa ja laakeripukki XR4i:ssä ;-)
 

Kommentit

Esa sanoi…
Moro. mistä löysit uudet laakerit tuohon laakeripukkiin.
tarvisin myös perän laakerin ja stefan..siihen mihin kardaanitkseli tulee.
kiitos.
t. esa