Ford-Club etsii uusia aktiiveja

Suomen ainoa yleisesti Ford autoihin keskittynyt merkkikerho peräänkuuluttaa uusia aktiivijäseniä toimintansa jatkuvuuden turvaamiseksi. Olen itse ollut kerhon foorumin aktiivinen käyttäjä jo vuosia vaikka en klubin jäsen saatikka kerhon aktiivi olekaan.

Minun mielestä olisi iso sääli, jos Ford-Club pistäisi lapun luukulle. Suomenkin pienessä harrastepiirissä on tilaa yhdelle yleismerkkikerholle, vaikka tietyjen mallien ympärillä onkin omat kerhonsa. Ehkä tästä kokonaisuudesta jopa puuttuu jotain - toivottavasti Ford klubin aktiivit eivät pahoita mieltään, vaikka ajattelenkin aiheesta vähän ääneen (tai siis tuotan tajunnanvirtaa näppikselle):
jos nyt nopeasti listaa mitä kerhoja / foorumeita on niin aika paljonhan nuo pyörivät takavetojen ympärillä:

 - Ford Taunus Club Finland
 - Suomen Ford Caprit
 - Suomen Britti-Ford kerho
 - Ford Mustang Owners Club of Finland
 - Cosworth & RS club

Tästä jos nopeasti hakee "markkinarakoa", niin se on juuri uusissa ja etuvetoisissa Fordeissa. Näille ei ole oikeastaan yhtään mitään muuta harrastajien kohtauspaikkaa kuin Ford-Club ja sen  foorumi. Minä en olisi lainkaan pahoillani, vaikka Ford-clubia asemoitaisiin jatkossa enemmän modernimman kaluston suuntaan.

Ymmärsin Fordmanin kirjoituksesta, että erityisesti jäsenten määrä ei ole ollut riittävä ja siksi mm. jäsenetujen hankinta on ollut vaikeaa. Tähän ei minun mielestä ole kuin yksi ratkaisu; ensisijaisesti pitää tähdätä käyttäjille tuotettavaan lisäarvoon muilla tavoin kuin rahallisina jäsenetuina (alennuksina, kerhotapahtumine) ja todeta, että ne rahan arvoiset edut tulevat joskus jos ovat tullakseen. Edelleen tätä teemaa jatkaakseni totean, että tuossa ketjussa Niewitch osui mielestäni naulan kantaan: uudet käyttäjät tulevat foorumille ja klubin pariin etsiessään tietoa tai ratkaisua ongelmiin ja jotkut jäävät pysyviksi jäseniksi yhteisöön, jos meininki on mielenkiintoista.

Mitä tulee foorumin tai sen osan maksullisuuteen, mitä tuolla kanssa väläytettiin: epäilen että toimisiko tämän foorumin kohdalla sama mikä toimii CRSC foorumilla. Ennemmin näkisin, että keskustelualue pidetään avoimena ja yritetään kehittää sitä sellaiseksi, että autokauppiaskin suosittelee foorumia asiakkaalle autoa luovuttaessaan.

Tuota Fordmanin listaa erilaisista tehtävistä tutkisin myös kriittisesti. Erityisesti sen www sivujen tavoitteita kannattaisi miettiä uudelleen. Sivuston ylläpito ja aktiivinen kehittäminen vaatii pajon aikaa ja paneutumista. Ehkä tavoitteet sivuille kannattaisi asettaa alemmas palvelemaan puhtaasti kerhon esittelynä ja käyntikorttina sekä portaalina kerhon tarjoamiin palveluihin. Näin sivusto pysyisi stabiilina eikä sen ylläpito ei kävisi pienellekään aktiiviporukalle ylivoimaiseksi.

Kuuma kysymys on kuitenkin, että kuinka klubiin saadaan uusia jäseniä ja aktiiveja? Minä lähtisin kehittämään webissä klubin näkyvyyttä erityisesti sen jakaman tiedon kautta. Minun näkemykseni mukaan foorumia pitäisi kehittää edelleen siten, että rakenne aktivoisi keskustelua. Nykyisellään omasta autosta tietoa hakeva ei välttämättä löydä keskusteluista mitään sopivaa ja alkaneetkin keskustelut hukkuvat nopeasti muiden ketjujen alle. Korjauksena tähän ehdotan, että eri malleille tehdään foorumille omat aliosiot - esimerkiksi VAG arenalla tässä on onnistuttu mielestäni hyvin. Vastaava huonokin esimerkki keskustelupalstan osiomisesta (tai sen puutteesta) löytyy myös VAG miesten parista - Ultimaten tapa aloittaa "kaikkea automallista" - ketju on todella syvältä. Ocu II:sta on jotain 600 sivua ja todella ihan kaikkea sekaisin!

Lisämausteeksi ja klubin verkko-yhteisöön kasvavan tiedon lisäämiseksi ottaisin käyttöön edellä mainitun foorumin uudelleenjärjestelyn lisäksi aktiivijäsenten kirjoittamat blogit ja wikien päivittämisen. Esimerkiksi blogien kautta tavoitettaisiin suurempi netissä kuljeskeleva Ford -yleisö ja kerho voisi ottaa vuodeksi kerrallaan nimetyt bloggarit sivuillensa esittelyyn. Tilanne olisi win-win, kun bloggaaja saisi lukijoita ja arvostetun "tukikanavan" ja vastaavasti klubi yhteisöönsä paljon kaipaamaansa sisältöä ja jossain määrin myös tietoa. Blogissa on myös se hyvä puoli, että siellä voi tarinoida vähän pienemmistäkin jutuista, eikä jokaista jarrupalojen vaihtoa tai auton siivoamista varten tarvitse perustaa uutta topikkia foorumille.

Tämmöinen Blogger alustalla pyörivä blogi ei maksa tekijälleen mitään muuta kuin hieman aikaa ja vaivaa. Yhdessä kerhon keskustelupalstan kanssa kourallinen bloggaajia näyttäytyy jo markkinointimielessä mielenkiintoiselta yhteisöltä - tämä on vahvuus yhteistyökumppaneita haettaessa se voi myös toimia jäsenten hankinnassa antaessaan hieman foorumikirjoittelua selkeämmät kasvot aktiiveille!

Kommentit